Leverbaarheid, ook wel inbox placement genoemd, is een belangrijk aandachtspunt voor de hedendaagse marketeers. Victor Minev, Strategic Alliances Manager bij dmarcian die kennis over leverbaarheid van e-mails heeft, bespreekt het effect dat DMARC en de onderliggende technologieën hebben op inbox placement.

DMARC en leverbaarheid zijn duidelijk met elkaar verbonden. Afhankelijk van wie u het vraagt, heeft DMARC een direct of indirect effect. We beginnen bij het begin, met het definiëren van leverbaarheid.

Levering vs. leverbaarheid
Levering betekent dat uw e-mail is geaccepteerd door het eindpunt, dus de service die de ontvanger gebruikt accepteert technisch gezien uw e-mail, en daar houdt het mee op. Het maakt niet uit waar de e-mail precies terechtkomt, en hier is waar leverbaarheid van e-mails bij komt kijken.

Leverbaarheid wordt ook wel inbox placement genoemd. Deze termen hebben betrekking op de vraag of uw e-mail de primaire inbox van de ontvanger bereikt of dat het naar de map "Updates", "Spam" of een andere map gaat die de provider mogelijk heeft. Het concept van leverbaarheid heeft betrekking op de meer verfijnde resultaten die verder gaan dan die van de e-mail die gewoon in de map van inkomende e-mails wordt afgeleverd.

Heeft DMARC invloed op de leverbaarheid?
Er zijn drie verschillende meningen over het effect van DMARC op de leverbaarheid. Bij de eerste denkt men dat DMARC geen enkel effect heeft op de leverbaarheid; we zullen Internet Service Providers (ISP), en zeker geen grote, nooit horen beweren dat uw e-mails niet in de inbox van de ontvangers terechtkomen omdat u geen DMARC-record hebt.

Bij de tweede groep denkt men dat DMARC invloed kan hebben op de leverbaarheid; en bij de derde, beweert men dat DMARC de belangrijkste factor is voor de leverbaarheid. De waarheid ligt ergens in het midden gezien de verscheidenheid aan internetproviders die er bestaan.

DMARC instrueert internetproviders hoe ze moeten omgaan met e-mails van een specifieke afzender die de authenticatie niet goed doorkomen, maar het is aan de internetprovider om actie te ondernemen. Het is geen verplichting, maar als ze de RFC's (Requests for Comments) van de IETF willen volgen en een verantwoordelijke speler in het ecosysteem willen zijn, zullen ze de voorschriften van het DMARC-record moeten volgen.

Maar ik ken ook een aantal kleinere internetproviders die niet echt toezien op het gebruik van DMARC. Ze zullen er over gehoord hebben of niet, in elk geval is het zo dat de mate waarin ze het DMARC-beleid toepassen varieert. In het algemeen vinden bekende internetproviders in grotere landen met grotere markten DMARC belangrijk en handelen daarnaar; door de verscheidenheid aan internetproviders is het echter moeilijk om met zekerheid vast te stellen of DMARC al dan niet een direct effect heeft op de leverbaarheid van alle e-mails. Wat we wel kunnen zeggen is dat het effect van een DMARC-record met een sterk beleid inderdaad een algemeen positief effect heeft op de bezorgbaarheid.

Hoe draagt DMARC bij aan de leverbaarheid?
De indirecte resultaten van de implementatie van een goed DMARC-record hebben een positief effect op leverbaarheid. Het hebben van een geldige SPF en DKIM , met aligned identifiers (het fundament van DMARC) helpt uw e-mails zeker om inboxen te bereiken. Deze records helpen internetproviders u te identificeren als afzender en ze controleren ook of u uw verzendpraktijken serieus neemt.

Het komt geregeld voor dat de e-mails van afzenders die geen SPF, DKIM of geen van beide hebben, niet worden bezorgd of dat ze worden geweigerd. Er zijn veel andere factoren die meewegen in de beslissing of uw e-mails al dan niet worden geaccepteerd, maar authenticatieprotocollen behoren tot de belangrijkste.

Een van de andere belangrijke voordelen van DMARC met betrekking tot leverbaarheid is het inzicht dat het geeft in hoe uw domein wordt gebruikt. Door gebruik te maken van de applicatie van dmarcian om de feedback die XML-rapporten geven nauwlettend in de gaten te houden, kunt u snel de juiste bronnen identificeren en welke van uw e-mailstromen moeten worden aangepast voor een goede authenticatie. Dit enorme voordeel van DMARC wordt vaak over het hoofd gezien, en afzenders zouden er hun voordeel uit moeten halen (vooral als het om iets gaat dat niet alleen de leverbaarheid van e-mails ten goede komt, maar ook de algehele beveiliging en digitale aanwezigheid van hun organisatie).

DMARC is geen oplossing voor slechte inhoud en slechte lijsten
DMARC, SPF en DKIM zijn protocollen die de leverbaarheid kunnen beïnvloeden, maar uiteindelijk is het de inhoud van de e-mails en goed beheerde e-maillijsten die het meest directe effect zullen hebben.

Als u bijvoorbeeld uw berichten als spam laat rapporteren, heeft dat indirect invloed op de leverbaarheid. Als u e-mails verstuurt naar meerdere mensen bij dezelfde internetprovider, hoeft er maar één uw e-mails als spam te markeren om ervoor te zorgen dat ze ofwel worden tegengehouden ofwel direct in de spam-map van de meeste andere ontvangers bij diezelfde internetprovider terechtkomen.

Slecht onderhouden lijsten kunnen ook invloed hebben op de leverbaarheid, omdat het kan leiden tot het versturen van e-mails naar een spamtrap. Er zijn vele soorten spamtraps, maar die waar legitieme afzenders het meest mee te maken hebben is de zogenaamde gerecyclede spamtrap. Dit is wanneer een e-mailadres dat eerder door iemand werd gebruikt, na een periode van inactiviteit wordt hergebruikt in een spamtrap. Nadat het gebruik van het e-mailadres is gestopt, wordt er een timer gestart; afhankelijk van de internetprovider kan het interval tussen 3 en 12 maanden zijn, maar de meeste bedrijven houden 6 à 8 maanden aan. Op een gegeven moment zullen er vanuit het e-mailadres bounces worden verzonden om legitieme afzenders te waarschuwen dat het adres niet meer in gebruik is en dat ze geen e-mails meer naar dat adres moeten sturen.

Na een tijdje zal de internetprovider geen bounces meer verzenden. Het zal hierna echter de e-mails voor dit adres weer accepteren; dit is waar het "spam trap"-gedeelte optreedt. Als u een marketingbedrijf bent dat e-mails naar dit adres heeft gestuurd, en u heeft het e-mailadres na de bounces van de internetprovider niet van uw lijst verwijderd, dan kunnen uw e-mails aan deze provider direct naar de spam-map worden gestuurd of direct worden geweigerd.

Stappen om de leverbaarheid te verbeteren
Tot slot zijn er enkele stappen die u kunt nemen om leverbaarheid van uw e-mails te verbeteren:

  • Houd uw e-maillijsten regelmatig en effectief bij. Zorg ervoor dat u uw statistieken dagelijks controleert, met name de open- en klikpercentages, die de gemakkelijkste indicator zijn of iemand uw inhoud wil blijven ontvangen, en neem de juiste maatregelen.
  • Maak gebruik van COI/DOI (confirmed opt-in/double opt-in), waarbij uw abonnees op een link in een bevestigingsmail moeten klikken voordat u kunt beginnen met het verzenden van marketing content.
  • Maak gebruik van segmentatie door ervoor te zorgen dat u uw content zich onderscheidt op basis van alle mogelijke criteria die u voor uw bedrijf zinvol acht.
  • Volg in het algemeen de best practices voor e-mailmarketing , zodat uw content wordt geconsumeerd en opgevolgd.

En belangrijk is dat u een solide DMARC-record installeert en onderhoudt . Zoals we hebben vastgesteld, helpen de directe en indirecte voordelen van het implementeren van een “p=reject" DMARC- beleid (sterkere DNS-gebaseerde authenticatie, aligned identifiers, unieke feedback over domeingebruik, merkbescherming en -bewustzijn, en nog veel meer) zeker niet alleen uw leverbaarheid, maar ook de algehele digitale voetafdruk, veiligheid en aanwezigheid van uw organisatie.

Afzenders slagen er soms niet in om een DMARC-record te implementeren vanwege hun E-mail Service Provider (ESP). Dat kan zijn vanwege technische beperkingen of gewoon omdat de ESP het vertrouwen mist om hun klanten door het proces te leiden. Wat de reden ook is, het is van cruciaal belang om te weten dat de applicatie van dmarcian kan helpen bij het aangaan van deze uitdagingen door gratis tools (en begeleiding) te bieden aan E-mail Service Providers, maar ook aan onze gemeenschappelijke klanten.

Bedankt voor het lezen en laat het ons weten als u nog vragen hebt over DMARC en leverbaarheid.

Wilt u het gesprek voortzetten? Ga naar het dmarcian- forum